World's National Museums and Art  
                   Copyright © 2014 | By John Tsipas. 

Αρχαίοι Έλληνες γλύπτες Μέρος 2

Πάπυλος

Ο Πάπυλος ήταν αρχαίος Έλληνας γλύπτης που άκμασε περί τον 4ο αιώνα π.Χ..

Σύμφωνα με μαρτυρία του Πλινίου ο γλύπτης αυτός υπήρξε μαθητής του σπουδαίου Πραξιτέλη. Ένα από τα σημαντικότερα έργα του Παπύλου, κατά ίδια μαρτυρία ήταν ο "Ξένιος Ζευς", ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του Ασινίου Πολίου.

Πατροκλής (γλύπτης)

Ο Πατροκλής ήταν αρχαίος Έλληνας γλύπτης του 4ου αιώνα π.Χ.

Καταγόταν από τον Κρότωνα και ήταν γιος του Κατίλλου. Υπήρξε δάσκαλος του γλύπτη Δαίδαλου του Σικυώνιου. Πολλά έργα του αναφέρει ο Παυσανίας, σπουδαιότερο εκ των οποίων, κατά τη μαρτυρία του, ήταν το άγαλμα του Απόλλωνα που ήταν το μεν σώμα από ξύλο πύξου, ενώ το κεφάλι του αγάλματος ήταν επίχρυσο.

Το άγαλμα αυτό είχαν προσφέρει οι κάτοικοι των Επιζεφυρίων Λοκρών στην αρχαία Ολυμπία.


Πραξιτέλης

Άγαλμα της Κνιδίας Αφροδίτης από τον Πραξιτέλη, στη γλυπτοθήκη του ΜονάχουΟ Πραξιτέλης ήταν ένας από τους μεγαλύτερους γλύπτες της αρχαιότητας. Καταγόταν από την Αθήνα και ήταν ο γιος του Κηφισόδοτου. Ηταν ο πιό διάσημος των αττικών γλυπτών του 4ου αιώνα π.Χ. και ο πρώτος που φιλοτέχνησε τη γυμνή θηλυκή μορφή σε φυσικό μέγεθος.

Ενώ δεν υπάρχει κανένα γλυπτό που να είναι αναμφίβολα του Πραξιτέλη, έχουν επιζήσει πολυάριθμα αντίγραφα των έργων του. Σύγχρονοί του συγγραφείς, όπως ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, έγραψαν για τα έργα του. Υπάρχουν ακόμα νομίσματα που έφεραν τις σκιαγραφίες των διάφορων διάσημων αγαλμάτων του από την ίδια περίοδο. Μια υποτιθέμενη σχέση μεταξύ του Πραξιτέλη και του όμορφου μοντέλου του, της Θεσπίειας εταίρας Φρύνης, έχει εμπνεύσει μια σειρά έργων τέχνης που κυμαίνονται από τη ζωγραφική (Gerome) ως την κωμική όπερα Saint-Saëns και το θέατρο σκιών (Donnay). Μερικοί συγγραφείς έχουν υποστηρίξει ότι υπήρξαν δύο γλύπτες με το όνομα Πραξιτέλης. Ο ένας ήταν σύγχρονος του Φειδία, και άλλος ο πιο γνωστός εγγονός του. Αν και η επανάληψη του ίδιου ονόματος γενιά παρά γενιά είναι κοινή στην Ελλάδα, δεν υπάρχει κανένα συγκεκριμένο στοιχείο.



Οι ακριβείς ημερομηνίες για τον Πραξιτέλη είναι αόριστες, αν και πιθανώς δεν απασχολούνταν πλέον στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως αποδεικνύεται από την έλλειψη οποιωνδήποτε στοιχείων που να δείχνουν ότι ο Αλέξανδρος υιοθέτησε τον Πραξιτέλη, κάτι που πιθανόν θα είχε κάνει για έναν τόσο μεγάλο γλύπτη. Η ημερομηνία που δίνει ο Πλίνιος, 364 π.Χ., είναι πιθανώς αυτή κατά την οποία κατασκεύασε κάποιο από τα πιο γνωστά έργα του. Τα θέματα που επιλέχτηκαν από τον Πραξιτέλη ήταν είτε ανθρώπινα όντα είτε νεαροί θεοί όπως ο Απόλλωνας, ο Ερμής και η Αφροδίτη, ο Ποσειδώνας ή η Αθηνά. Ο Πραξιτέλης και η σχολή του δούλεψαν σχεδόν εξ ολοκλήρου με το μάρμαρο. Εκείνη την εποχή τα μαρμάρινα λατομεία της Πάρου ήταν στα καλύτερά τους, και δεν θα μπορούσε οποιοδήποτε μάρμαρο να είναι καλύτερο για τους σκοπούς του γλύπτη από αυτό από το οποίο φτιάχτηκε ο Ερμής του Πραξιτέλη. Μερικά από τα αγάλματα του Πραξιτέλη χρωματίστηκαν από το ζωγράφο Νικία, και σύμφωνα με τη γνώμη του γλύπτη κέρδισαν πολύ από αυτή την επεξεργασία.

 Έργα
Σάτυρος του Πραξιτέλη


Σκόπας


Ρωμαϊκό αντίγραφο της Κεφαλής του Μελέαγρου. Το πρωτότυπο ήταν δημιούργημα του Σκόπα. Αποκαταστημένο αντίγραφο στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο Σκόπας (fl. 4ος αιώνας ΠΚΕ) ήταν αρχαίος Έλληνας γλύπτης και αρχιτέκτονας από την Πάρο. Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους γλύπτες του 4ου αιώνα ΠΚΕ, μαζί με τον Πραξιτέλη, με τον οποίο συνεργάστηκε, και τον Λύσιππο. Φιλοτέχνησε μέρος του Μαυσωλείου της Αλικαρνασσού και αργότερα ανέλαβε την κατασκευή του ναού της Αλέας Αθηνάς στην Τεγέα της Αρκαδίας, καθώς και το γλυπτό διάκοσμό του. Ακολούθησε την καλλιτεχνική παράδοση του Πολύκλειτου. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της τέχνης του είναι οι γεωμετρικές αναλογίες των προσώπων, των ματιών και το αμυδρά ανοιχτό στόμα.

Αντίγραφα των έργων του εκτίθενται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ θραύσματα πρωτότυπων έργων του από το ναό της Αλέας Αθηνάς εκτίθενται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα. Ο αναπαυόμενος Άρης βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο της Ρώμης. Ένα αντίγραφο του κιθαρωδού Απόλλωνα βρίσκεται στο αρχαιολογικό Μουσείο Καπιτολίνι της Ρώμης. Η κεφαλή τους Μελέαγρου εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο και στο Μουσείο Tέχνης του Χάρβαρντ (μουσείο Arthur M. Sackler) στις ΗΠΑ.


Τιμοκλής

Ο Τιμοκλής ήταν αρχαίος Αθηναίος γλύπτης που άκμασε στα μέσα του 2ου αιώνα π.Χ.. Ήταν γιος του περίφημου γλύπτη Πολυκλή από τον οποίο και έμαθε την τέχνη και αδελφός του επίσης γλύπτη Τιμαρχίδη του πρεσβύτερου με τον οποίον υπήρξε αχώριστος συνεργάτης. Και οι δύο ανήκαν στη λεγόμενη γλυπτική σχολή των νεοαττικών, δηλαδή των αντιγραφέων ή μιμητών προτύπων έργων των κλασικών χρόνων.
Ο Πλίνιος ο πρεσβύτερος, στη Φυσική Ιστορία, αναφέρει τον Τιμοκλή μεταξύ των γλυπτών που άκμασαν κατά την 156η Ολυμπιάδα (156-153 π.Χ) και ανανέωσαν την καλλιτεχνική ζωή της εποχής τους[1]. Ο Παυσανίας παραδίδει πως ένα άγαλμα του Ασκληπιού στην Ελάτεια υπήρξε έργο του Τιμοκλή και του Τιμαρχίδη[2], όπως επίσης και τα αγάλματα του Αγήσαρχου στην Ολυμπία και της Κραναίας Αθηνάς στην Ελάτεια[3].
Κατά τον Παυσανία, ο Τιμαρχίδης ήταν επίσης γιος του Πολυκλή και το γεγονός πως δεν αναφέρεται στον κατάλογο γλυπτών του Πλίνιου υποδεικνύει πως μάλλον υπήρξε νεότερος αδελφός του Τιμοκλή[4].

Φειδίας

Το εργαστήριο του Φειδία στην αρχαία Ολυμπία
Η Αθηνά της Βαρβακείου, αντίγραφο του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς του ΠαρθενώναΟ Φειδίας ήταν γιος του Χαρμίδη. Γεννήθηκε γύρω στο 490 π.Χ. και πέθανε το 430 π.Χ. Ήταν ένας από τους γνωστότερους γλύπτες της ελληνικής αρχαιότητας, ίσως ο σημαντικότερος της κλασικής περιόδου. Δάσκαλοί του ήταν ο Ηγίας από την Αθήνα, ο Αγέλαδος από το Άργος και ο Πολύγυστος. Ο Φειδίας ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και εργάστηκε σε χαλκό. Ήταν, όμως, ο πρώτος γλύπτης που συνδύασε ελεφαντόδοντο και χρυσό σαν υλικά στην γλυπτική τέχνη. Η τεχνική του βασιζόταν ουσιαστικά σε ξύλο. Το σώμα των αγαλμάτων του ήταν ξύλινο ντυμένο με στρώματα χρυσού και πλάκες ελεφαντοστού. Τα έργα του, αν και δεν διασώθηκαν, είναι γνωστά από την λογοτεχνία. Από τα πιο γνωστά του έργα ήταν τα κολοσσιαίου μεγέθους χρυσελεφάντινα αγάλματα της Αθηνάς Παρθένου για τον Παρθενώνα και του Δία για το ναό του θεού στην Ολυμπία. Τρία ήταν τα αγάλματα της Αθηνάς: Το πρώτο ήταν στην Πελλήνη Κορινθίας, όπου σύμφωνα με τον Παυσανία, στο ναό της Αθηνάς υπήρχε χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς, νεανικό έργο του Φειδία. Άλλο ένα ήταν στις Πλαταιές. Το μεγαλύτερο όμως ήταν στον Παρθενώνα επάνω στην Ακρόπολη.


Τα έργα του Φειδία ενέπνευσαν και γλύπτες του λεγόμενου Πρώιμου ή Ελεύθερου Νεοκλασικισμού της Ελληνιστικής Περιόδου μεταξύ 200 και 125 π.Χ. Οι πιο γνωστοί από τους τελευταίους είναι ο Δαμοφώντας από τη Μεσσήνη και ο Ευκλείδης από την Αθήνα.

Ο Φειδίας συνεργάστηκε στενά με τον Περικλή στην διαμόρφωση του Παρθενώνα. Τα αγάλματα κατασκευάστηκαν από τους μαθητές του, ενώ ο ίδιος κατασκεύασε το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς. Η τεράστια ποσότητα χρυσού που κατανάλωσε έδωσε αφορμή στους εχθρούς του να τον κατηγορήσουν για κατάχρηση. Ο Φειδίας απόδειξε την αθωότητά του, επειδή ο Περικλής τον είχε συμβουλέψει να κάνει το χρυσό ένδυμα της Αθηνάς συναρμολογούμενο. Έτσι μπόρεσε να το αποσυναρμολογήσει και να το ζυγίσει. Το βάρος του χρυσού βρέθηκε ακέραιο. Ο Φειδίας τότε κατηγορήθηκε για αλαζονεία, επειδή είχε απαθανατίσει τον εαυτό του και τον Περικλή δίνοντας την μορφή τους σε δύο αντίστοιχους χαρακτήρες στην πολεμική σκηνή που διακοσμούσε την ασπίδα της Αθηνάς. Ο Φειδίας συνελήφθη και καταδικάστηκε. Μια εκδοχή του θανάτου του είναι ότι πέθανε στην φυλακή. Σύμφωνα με μια άλλη εξοστρακίστηκε. Ο Φειδίας κατέφυγε στην Ολυμπία, όπου και κατασκεύασε το περίφημο Άγαλμα του Ολυμπίου Διός, ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. Δυστυχώς όμως και εδώ τον κυνήγησε η ίδια μοίρα, αφού ξανά κατηγορήθηκε για κατάχρηση και κλοπή χρυσού και φυλακίστηκε ως τον θάνατό του.

 Πηγές
Edgar James Banks (1916). The seven wonders of the ancient world (Αγγλικά). New York : G.P. Putnam's Sons (ανακτήθηκε 26 Αυγούστου 2009 )

Share on Google Plus

About johntsip17

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Post a Comment

Latest Posts

Wait a minute...!! 
Press on The Image and View 30 Latest Posts from World's National Museums and Art!